PaulenMoos.reismee.nl

Laatste dag natuurpark

Dag 10

Dag 10, onze laatste dag in het zuidwesten. We zijn 10 dagen geleden begonnen met deze rondrit en morgen eindigt hij officieel. Althans, dit stuk dan he, overmorgen hebben we nog een autorit te gaan van Orlando naar Miami. Morgenochtend vertrekken we weer naar Las Vegas. Aangeraden wordt om ook nog naar Zion National park te gaan maar dat doen we niet. Zijn 2 redenen voor; 1) we willen nog graag wat extra tijd in Vegas doorbrengen, 2) Zion heeft last van wegwerkzaamheden waardoor de weg naar Vegas wel eens 3 uur afgesloten kan gaan worden en dat risico willen wij niet nemen. Dan maar geen mooie uitzichtjes meer, Vegas is ook helemaal toppie. Waarschijnlijk moeten we een uurtje of 3,5 rijden dus we vertrekken vrij vroeg in de ochtend. Dan gaan we de dag doorbrengen in Caesars Palace waar we 's avond een diner hebben in Rao's en daarna de show van Cher gaan bezoeken. Heb er al helemaal zin in! Daarna hopen we nog even langs te wippen bij het Excalibur hotel. En dan ons mandje in, hoewel, misschien halen we wel door. We moeten nl. om een uur of 2 opstaan want we moeten om 6.20 uur vliegen naar Orlando. Dan moeten we de huurauto nog inleveren en 2 uur van tevoren aanwezig zijn dus dat wordt een heeeeeeeeeeeel kort nachtje.

Op dit moment zit ik onze kamer het reisverslag bij te werken, het is 15.00 uur 's middags. We zijn net aangekomen in Bryce Canyon City en hebben een broodje gegeten. Paul is een beetje suf geworden van het autorijden dus die doet even een power-nappie dus heb ik tijd voor het verslag.

We zijn dus van Torrey naar Bryce gereden, een werkelijk schitterende rit die door de bergen ging, waar ook nog sneeuw lag. Daarna veel groen en weer rotsen maar wat is het mooi, het grootste gedeelte vandaag rijden we dan ook door een bos, Dixie National Forrest. We gaan zo meteen nog Bryce Canyon National Park in, dat moet ook helemaal super zijn. Bryce staat bekend om zijn hoodoo's. Dit zijn stenen gevormd door voornamelijk de wind, die als een soort wachters in de valleien staan. Onderweg zijn we de steensoort al tegengekomen, een hele mooie warme kleur oranje. Moet een schitterend gezicht zijn met het zonlicht erop, we zullen het zo gaan meemaken.

Zo, dat was Bryce, wauwwwwwwwwwwwww.... Wat een schitterende omgeving en wat een mooie kleuren om ons heen! We zijn alle highlights afgegaan die in onze boekjes stonden en het was helemaal te gek! Veel te lang blijven hangen bij de prairiehondjes want wat zijn ze leuk... Ook hier lekker weer, een graag of 20 maar wel met heel veel wind. Soms waai je uit je jasje, soms is het echt heel warm maar genieten is het wel, beter dan kou, regen en sneeuw. Over sneeuw gesproken, dat ligt hier ook nog, op sommige plekken zelfs nog een hele laag. Maar vorig jaar hadden we dat ook in Yosemite, San Francisco, daar was ook de sneeuw nog niet weg en toen was het daar een graad of 28. Ach, het zorgt voor leuke contrasten op de foto. Bryce Canyon staat vooral bekend om zijn Hoodoo's. Doordat het meer dan 200 dagen per jaar in dit gebied vriest en dooit worden de kalk en zandformaties langzaam door wind en water afgesleten en vormen zo de zogenaamde hoodoo's. Bryce Canyon is dus gevormd door water en wind. Bryce dankt zijn kleuren aan een laag zandsteen waar verschillende soorten mineralen in zitten. Het is een laag in de grond die hier aan de oppervlakte komt, door erosie van wind en water is het zachte losse zand weggespoeld en bleven de hardere lagen in de vorm van zuilen (Hoodoo's) staan. De omstandigheden om Hoodoo's te vormen zijn op deze plek optimaal, weinig begroeiing door gras en bomen, steile hellingen en verhogen de snelheid van het naar beneden stromende water, natuurlijke breuken in de rotsen, de hoogte van het gebied, veel vorst waardoor rotsen kapot vriezen. Doordat het proces van erosie blijft doorgaan worden de Hoodoo's steeds smaller. Als de Hoodoo te smal wordt zal hij uiteindelijk in elkaar storten. Zo, dat was even een staaltje Hoodoo-geschiedenis....

Nu zitten we op de kamer, we hebben heerlijk gegeten en zo meteen gaat het licht uit. Ons wekkertje staat op 6 uur want we willen snel naar Vegas. Morgenavond heb ik geen tijd om te schrijven want we hebben een druk programma en weinig tijd dus waarschijnlijk dinsdag is er weer een update. C U laterrrrrrrrrrrr

Monique

wat leuk om mee te lezen en wat een prachtige foto's
ik blijf het volgen