PaulenMoos.reismee.nl

Tussen kabouters en/of paddenstoelen

Dag 8

Vandaag een dagje Arches National Park. We hebben ons goed laten adviseren door de VVV-mevrouw. Eerst gaan we ontbijten bij Denny's. Helaas weer ei, een ei hoort erbij hoor in de USA. Je kan geen ontbijt krijgen of er zit wel een ei op, tussen, onder, boven of in..... Na het ontbijt langs de supermarkt om spullen voor de lunch in te slaan. Ze hebben hier heerlijke verse salades en broodjes dus we zullen lekker eten vanmiddag. Nog even tanken en dan kunnen we gaan. Arches ligt niet ver van ons hotel, ongeveer een kwartiertje. Ik zal jullie niet verder lastig vallen met de details want ik kan natuurlijk wel iedere 'arch' (boog) gaan benoemen maar daar zitten jullie vast niet op te wachten. We hebben er in ieder geval een heerlijke dag gehad. Prachtige natuur gezien, heeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel gelopen (op dag 9 enorme kramp in de kuiten!) en lekker weer gehad...... Foto's staan al op de site dus dan krijgen jullie een kleine indruk.

Dag 9

Vandaag van Moab naar Torrey, vlakbij Capitol Reef. We slapen een klein beetje uit, douchen, koffer inpakken en uitchecken. We gaan eten bij het bakkertje waar we vd week al heerlijke broodjes gehaald hebben en slaan daarna bij de supermarkt weer lunchspullen in. Dan op weg naar Torrey, we zullen eerst nog een tussenstop maken in Hanksville. Daar ligt namelijk het Goblin Valley State Park. In de vallei staan duizenden wonderlijk gevormde rotsfiguren, de meesten zijn niet meer dan 2 of 3 meter hoog. In 1949 heeft de vallei de naam Mushroom Valley gekregen, omdat veel van de rotsfiguren gelijkenis vertonen met paddenstoelen. Later werd de naam veranderd in Goblin Valley; ook dat is een goed gekozen naam omdat je met gemak een heel leger boosaardige kabouters in de rotsfiguren kan zien. De Goblins hebben, net als de ondergrond, allemaal dezelfde chocoladebruine kleur. Het is echt lachen als we de auto uitgestapt zijn, het is net of je in een fantasiewereld terecht gekomen bent. Het is zo'n vreemde omgeving. We lopen de vallei in en zien de meest rare rotsformaties. Soms herken je er zeker paddenstoelen in, de kabouters vind ik persoonlijk wat ver gezocht. Maar, het is een machtig gezicht, echt enorm leuk en mooi. We lopen al gauw 1,5 uur in het park en besluiten boven te blijven lunchen. We zitten op een terras met uitzicht over de vallei, helemaal leuk! Het is alleen een beetje frisjes boven, in de vallei stond nauwelijks wind. De buitentemperatuur is nu +/- 10 graden, best koud zou je denken maar niets is minder waar, in het zonnetje loop je gewoon met korte mouwtjes. Het is denk ik zo'n wintersportgevoel, het is koud maar je moet toch ook uitkijken dat je niet verbrandt. Heerlijk weertje!

Na de lunch rijden we dan echt verder richting Torrey. We gaan eerst onze spullen afzetten bij het motel en gaan dan terug het park in. De natuur is hier prachtig. Wel weer veel rotsen maar ook heel veel groen. We zien herten in het wild grazen, er lopen ook weer runderen rond en er zijn fruitboomgaarden. Helaas zijn we nog te vroeg voor het fruit maar het is heel gaaf te zien hoeveel kolibries er rondvliegen. We rijden de scenic route, nemen foto´s van de rotstekeningen die door de Fremont Indianen gemaakt zijn en kijken op ons gemak om ons heen. De Fremont Indianen hebben veel overeenkomsten met de Anasazi Indianen die in het gebied van Moab leefden. Beide groepen Indianen bouwden veel in de rotsen en dat resulteerde dus in de tekeningen op de wanden. Zo gaven zij aan hoe het weer in dit gebied was, hoe de samenstelling van de groep was etc. We sluiten de dag af met een lekkere maaltijd in het hotel. Daarna weer foto´s uploaden en verhaaltje schrijven. It´s time to go to bed.......