PaulenMoos.reismee.nl

Wild Wild West

Dag 6

Vandaag een relaxte dag. We rijden van Page naar Mexican Hat, dit ligt in de staat Utah. Het is zo'n 2,5 uur rijden en komen dan aan in het Monument Vally gebied. Het gebied werd beroemd door western films en John Wayne. Onderweg zien we de droogte die we nu kennen van Arizona maar we zien het ook wel iets groener worden. Het is overduidelijk ook hier Indianengebied. Overal de kraampjes waar sieraden en aardewerk verkocht wordt en de schapenfarms/boerderijen. Het zonnetje schijnt weer lekker, het wordt vandaag 25 graden, niet verkeerd. Onderweg stoppen we nog in het Navajo National Monument gebied. Hier kun je nog wat wandelingen maken en uitzicht hebben op de prachtige natuur. Ik laat dit even aan me voorbij gaan, qua enkelpijn gaat het niet en ik heb een enorme hoofdpijn. Later vertelt een meneer uit Texas mij dat dit kan komen door de bloeiende cipressen. Die scheiden een stofje uit waar mensen, die er gevoelig voor zijn, enorme bonkende hoofdpijn van krijgen, c'est moi! Paul gaat wel, eerst naar beneden en komt als een hijgend paard weer boven. Was een pittige klim terug maar het uitzicht was mooi. De 2e wandeling was minder heftig maar het uitzicht helaas ook iets minder... We eten hier nog even een broodje en rijden dan weer verder.

Als we in Mexican Hat aankomen valt het op dat het landschap veranderd is. Van droog en dor naar steen, heel veel steen en rood zand. Maar mooi, geweldig! Er zijn wat rotsformaties die een naam hebben, 'left mitten' (linker (west) want), 'right mitten', (rechter (oost) want) en 'three sisters', ook wel bekend als de drie zusters..... Trouwens, met want bedoel ik zo'n ovenhandschoen zeg maar, geen verkeerd geschreven wand

Laughing
... Vanaf het begin van de Vallei is het nog een behoorlijk stuk rijden naar het motel, we kijken daar of we nog een tourtje kunnen maken en zo niet, dan gaan we zelf wat rondrijden. We checken in, gooien de koffers in de kamer en trekken ons plan. Terugrijden naar het Visitor Centre wordt het niet want dat duurt te lang, we vragen aan de receptionist naar andere suggesties. Hij raadt ons aan naar Goosenecks State Park en Valley of the Gods te gaan. Beiden buiten het Monument Valley gebied maar beter bereikbaar, rustiger en zelfs misschien nog mooier.

Op weg naar Goosenecks komen we nog langs Mexican Hat Rock, je raadt het al, een rots in de vorm van iemand met een Mexicaanse hoed (sombrero). We rijden er langs en nemen wat foto's, heel leuk om te zien. Dan gaan we van de weg af en rijden op een ongeplaveide weg naar de outlook van de Goosenecks. Nou, wat een fantastisch uitzicht op de canyon! De canyon is +/- 500 meter diep en heeft vier vertakkingen van de San Juan River. Echt een adembenemend plaatje. Je moet ook niet te dicht bij de rand gaan staan want het is niet beveiligd. Hier natuurlijk ook weer foto's nemen en dan op naar The Valley of the Gods, ook een onverharde weg (27 km.) maar volgens de motel-meneer goed te doen met een luxe auto. Het uitzicht is onwaarschijnlijk mooi, zoiets hebben we nog nooit gezien. Rotsformaties waar we soms ook dingen in zien (kinderen of een man en vrouw, of een Afrikaanse vrouw met bepakking op haar hoofd en rug) maar als we de bocht omgaan lijkt de rots daar weer niet op, heel apart... Nu het wat later op de dag is, is het licht ook heel mooi. Schaduwen vallen mooi, de lucht is mooi helder en de temperatuur lekker. We stappen hier en daar uit voor de foto's of een filmpje en kijken onze ogen uit. In het wild staan runderen en paarden lekker te grazen, heerlijk moet dat hier zijn, geen hekken en lekker veel groen. En je ziet ook gewoon de Indianen voor je die hier hebben geleefd. Rennend naast 1 van de paarden, erop springen en rijden zonder zadel over deze enorme vlakte. En wat moet het een gek gezicht zijn geweest voor de 1e kolonisten, die zagen al deze vreemde rotspartijen en moeten vast gedacht hebben dat de Indianen dit zo gemaakt hadden. Echt een geweldig inspirerende omgeving. Een soortgelijk gevoel hadden we bij de Uluru in Australië. Het rondje duurt bij elkaar ongeveer 2 uur en we hebben genoten van iedere minuut. Na deze mooie tour rijden we terug naar het motel, lekker rustig aan doen vanavond. Even eten, beetje relaxen, reisverslag updaten en dan op tijd naar bed. Morgen is weer een nieuwe dag.

Edwin

He Hagenees en Monique!!

Goed om jullie verhalen te lezen, ik krijg spontaan zin om naar de States te gaan .... Geniet nog van de vakantie!!

Edwin

minga jongen

nou dat klinkt als een bijzondere reis, geniet maar lekker