PaulenMoos.reismee.nl

Dagje Canyons

Dag 5

Vandaag vroeg dag, 6.20 uur staat de wekker. We worden echter al om 5.50 uur wakker en gaan er dan 10 minuten later toch maar uit. We hebben gister een tour geboekt naar de Antelope Canyons. Op foto's die ik gezien heb is het zo ongelooflijk mooi, dat mogen we zeker niet missen! De excursie begint om 8.00 uur en we moeten ons nog een kwartiertje voor tijd melden dus we lopen om 7.30 uur ons motel uit. De tour begint met een ritje in een soort jeep-achtige auto. Eerst een stukje over het asfalt en daarna off-the-road. De Canyon, ook wel een slot Canyon genoemd, is een smalle kloof in de rots waar je net doorheen kunt lopen. Nou ben ik licht claustrofobisch maar de Canyon is aan de bovenkant open en dan heb ik er geen last van. De Canyon ligt in het Navajo reservaat en is 233 miljoen jaar oud. Met een gids gaan we de Canyon in en het ziet er echt zo uit als op de foto. Doordat het boven open is valt het zonlicht naar binnen en door de verschillende hoeken in de Canyon geeft dat een heel mooi effect. We krijgen tekst en uitleg en soms helpt de gids ons met het maken van foto's of geeft ze aan hoe we de mooiste foto's kunnen maken. En volgens mij zitten er wel een paar hele mooie plaatjes bij. De Canyon bestaat uit zandsteen en dat voel je ook als je met je hand langs de rotsen gaat en je merkt het eigenlijk aan alles, er zit zand in je neus, haar, kleding, overal.. Nadat we de hele Canyon doorlopen hebben, inclusief de nauwe gedeelten krijgen we nog tijd om hier en daar foto's te maken. Daarna is het helaas weer tijd voor de terugreis.

Als we weer in het motel zijn pakken we onze spullen, kleden ons iets luchtiger en rijden op het gemak naar de Grand Canyon. Hier zijn we gister eigenlijk al langsgereden maar zijn toen gestopt bij de Indianen pueblo's waardoor we geen tijd meer hadden voor de Canyon. Dus moeten we nu bijna 2 uur terugrijden. Ach, we hebben de tijd en als we op een gegeven moment van de Highway af moeten komen we al in het mooie gedeelte terecht. Ver voor de Canyon is er een uitkijkpunt (Little Colorado River Canyon) waar ook een klein marktje staat. Daar gaan we eens even kijken. Het uitzicht is prachtig, echt overweldigend. We ontmoeten nog een Nederlands stel, kletsen er even mee en gaan weer verder. Bij het marktje gaan we even sieraden spotten en ik koop er 2 armbandjes. Een van hermatite (ziet er er metaalachtig uit en heeft genezende krachten) en 1 van ametyst. Jullie begrijpen zeker wel dat ik, met mijn medische achtergrond, het hermatiten armbandje niet meer afgedaan heb....En bij weer een ander kraampje heb ik trouwens nog een leuk kettinkje gekocht. Van de verkopende Indiaan ook nog een heel verhaal over de Navajo's meegekregen. Er zijn op dit moment nog 400.000 Navajo's bestaande uit meerdere stammen. Iedere stam heeft nog steeds een Chief en ze hebben zelfs een eigen president. Als je een foto van deze Navajo's wilt maken moet je het vooraf even vragen. Niet alleen uit beleefdheid maar hun voorvaderen zeggen dat met iedere foto een stukje van henzelf meegaat, mooi he?!

En zo zijn we al 1,5 uur verder zonder nog in de Canyon geweest te zijn. Onderweg zijn er nog tal van look-out points dus het duurt toch nog even voordat we in het Grand Canyon Village aankomen Daar gaan we even lunchen, nou ja lunchen, het is al tegen 4-en (en niet bij El Tovar, Marlies..). Na de lunch rijden we op ons gemak terug naar Page, het was een hele leuke maar drukke dag. De Grand Canyon is mystiek, gigantisch, mooi, een aanrader! Vlakbij Page stoppen we nog even bij Horseshoe Bend, het laatste uitzichtpunt van die dag. Uiteindelijk komen we na 19.00 uur aan bij het motel. Even opfrissen en dan nog ergens eten. Ik zal jullie de details van deze avond besparen maar het heeft te maken met een vage tent, obers met ADHD, een zanger die niet kan zingen en geen piano kan spelen, mensen die dit helemaal geweldig blijken te vinden en wij 2 restaurant skippen om uiteindelijk in het hotel te gaan eten. Om 21.30 uur zitten we dan ook pas aan de pizza. Dat wordt en werd dus uiteindelijk ook een onrustige nacht met veel maagzuur.................

Marijke en Nico

Wat een schitterende vakantie. En dat landschap. Indrukwekkend hoor. jullie genieten weer met volle teugen.
Jammer dat de tijd zo vliegt als je het naar je zin hebt.