PaulenMoos.reismee.nl

Ehh… Tja.. Nou… Poeh… Zo...

...waar te beginnen om 3 dagen Melbourne in 1 A4-tje samen te vatten? Bij het begin, ja duh.... Dat was dus dinsdag. Nu zitten we in het vliegtuig naar Sydney waar we onze Bali-vrienden weer gaan ontmoeten, hebben we erg veel zin in.

Nou, afgelopen dinsdag dus. Een vlucht van 5,5 uur voor de boeg en 3 uur tijdverschil. Gelukkig waren de koffers ongeveer 20 kilo maar we hoefden niets bij te betalen. De handbagage is wel niet te tillen maar who cares?! Deze hele dag besteden we eigenlijk aan vliegen, om 10.20 uur vertrekt onze vlucht, we komen rond 16.30 uur aan en dan nog het tijdsverschil erbij optellen. Maar goed, de vlucht was OK en na een half uurtje taxi komen we aan in ons hotel. Kamer is ietwat aan de kleine kant maar goed uit te houden voor 3 dagen. We pakken onze tasjes uit, bellen nog even naar de ouders, eten een hapje in Chinatown (tegenover ons hotel, hoe vervelend

Laughing
) en gaan dan ons mandje in.

De volgende dag gaan we snel achter een excursie aan, we willen de o zo commerciële excursie doen naar Philip Island. Als we deze redelijk snel hebben geboekt gaan we lekker in de stad wandelen. De vorige keer dat we hier waren was puur voor een overnachting (einde van de Great Ocean Road) en hebben we dus errug weinig van de stad gezien, tijd om dit goed te maken. We nemen overal de tijd voor, maken leuke foto's (toch?) , wippen even binnen in het Aquarium en genieten gewoon van de stad. Het is lekker weer en we vinden het hier helemaal leuk! Weer zo anders dan Perth maar wel heel leuk, het is hier een beetje artistiek, outgoing, hippie-achtig, super. 's Avonds eten we lekker bij een Grieks restaurant en wanen we ons ook in Griekenland, leuk zaakje met heerlijke gyros. Op ons gemak tippelen we weer naar het hotel waar we weer niet vroeg naar bed gaan.

Donderdag is de dag van Philip Island, we gaan op pinguïnjacht. Dat wil zeggen dat wij op het strand gaan staan te verkleumen terwijl de pinguïns uit het water komen en op zoek gaan naar hun nesten en bijbehorende jongen. Maar eerst gaan we met de hop-on-hop-off tram de stad door, eens kijken of we nog iets leuk gemist hebben waar we nog even uit kunnen stappen en foto's maken. Wel grappig zo'n trammetje, gratis, voorzien van commentaar en je kruist de hele stad door, lekker makkelijk, het enige dat je moet doen is op je kont zitten. We stappen even uit bij een hele mooie kathedraal, maken mooie foto's en lopen door een park naar het parlementsgebouw. Daarna lopen we langzaam weer terug naar het hotel waar ik ff een slaapje moet gaan doen want ik kan niet meer uit m'n ogen kijken van vermoeidheid. We hebben tot +/- 16.00 uur de tijd en daarna moeten we richting het ophaalpunt van de excursie. Onderweg halen we nog even een broodje op bij Subway want we weten niet of er vanavond nog iets te kopen valt bij het Pinguïncentrum. Om 16.45 uur worden we opgehaald en even na 17.00 uur worden we opgehaald. Het is, mede door de drukte op de weg, een goeie 2,5 uur rijden maar het landschap is prachtig dus geen straf. Als we bij het Pinguïncentrum zijn aangekomen rijden we heel langzaam via een pad door de duinen. Onze gids/buschauffeur laat ons de nesten zien van de pinguïns en vertelt dat er soms ook jongen in zitten die op hun ouders zitten te wachten en verdomd, we zien er een paar! Ze staan ook op de foto maar ik weet niet goed of jullie ze eruit kunnen halen. Zie je een soort vetvlek op de foto, dan is dat de babypinguïn, OK?! We mogen nog even uitstappen voor een paar foto's van het landschap maar we waaien bijna uit ons jasje, het is KOUDDDDDDD en het waait HARDDDDD! En we hebben ook nog een paar flinke buien, lekker vooruitzicht als je zo'n 2,5 uur op een paar vogels moet wachten die heel snel hun holletje in willen kruipen, zij wel...

Als we na dit rondje weer in het Pinguïncentrum aankomen is het er druk, niet normaal! (moet even gezegd worden dat er per jaar 600.000 mensen naar deze frummels komen kijken). Iedereen wil regenponcho's kopen, zo ook Paul (ik had er 1 bij me, jaja Moos is goed voorbereid). De Rangers vertellen ons dat de 1e pinguïns al aan land zijn gekomen en nog steeds komen dus we gaan maar naar buiten, de regen trotseren. En jeetje, wat een buien. Als we bij onze VIP-tribune aankomen (je kan ook voor de plebs-tribune kiezen maar dan zie je minder, zien we inderdaad al een groepje pinguïns op de golven deinen. Als je niet beter weet denk je dat het een groep meerkoeten is of zo maar dit zijn dan ook de kleine pinguïns ter wereld. Ze zijn tussen de 25 en 30cm. hoog en zooooo schattig! Als je naar de golven kijkt kunnen ze er het ene moment niet zijn en ploep, daar ze dan ineens wel. De groepen die aankomen variëren tussen de 25 en 30 pinguïns per keer, maar komen wel allemaal uit dezelfde kolonie. Ze zijn zeg maar onderverdeeld in teams en elk team heeft een leider. Als de leider besluit het water uit te gaan volgt de rest, vertrouwt hij het niet, dan blijven ze in het water. Ze gaan nooit per pinguïn het water uit, dit om te voorkomen dat ze worden gegrepen door valken en andere grote vogels die hier rondvliegen. Een enkel keer komt er een pinguïn het strand op hobbelen en bedenkt dan ineens op het strand dat ie niet bij de goeie groep zit en vertrekt dan weer het water in en wacht dan op de volgende groep. Als ze het water uit gegooid zijn door de golven komen ze het strand oplopen en lopen via de 'boardwalk' waar wij op staan richting de duinen war de nesten zijn. Sommige nesten zijn door de mensen gefabriceerde houten dozen, ook wel gekscherend 'condominium' (flatgebouw) genoemd, ze hebben het ook hier prima naar hun zin en scheelt hun weer het jatten van een nest van een ander. Maar het is echt allemaal te leuk om te zien, die schetige beestje die je voorbij lopen, af en toe een eetje piesen en poepen, ruzie maken met elkaar in de bosjes en met veel geluid op zoek naar het nest. We kijken naar 2 groepen gaan dan weer naar binnen. Het is gelukkig opgehouden met regenen en heel koud is het ook niet meer maar echt lekker is anders. We halen binnen een bakkie thee en warmen en beetje op. Om 22.00 uur vertrekken we weer naar huis waar we om 23.50 uur aankomen. Dan nog 20 minuten lopen naar het hotel (en nu is het echt wel koud) en dan kunnen we naar ons mandje. Het wordt weer een kort nachtje want morgen checken we natuurlijk weer uit om naar onze een na laatste bestemming te vliegen; Sydney.

Nou, het laatste stukje van dit verslag heb ik om 1.15 uur nog zitten schrijven want ik liep natuurlijk gigantisch achter en ik moet nog 1, 5 dag beschrijven maar ik vind het nu mooi geweest. We liggen ondertussen in bed in Sydney en hopen morgen naar het strand te gaan, het wordt 27 graden dus zou moeten lukken.

Welterusten!