PaulenMoos.reismee.nl

Swan Valley

Onze een na laatste dag met de camper dus die moeten we nog even goed benutten. We hebben in wat brochures gekeken en hebben besloten vandaag de Swan Valley te gaan bezoeken. We beginnen de dag een beetje lui, wat later opstaan, beetje Internetten, tourtje voor morgen regelen en boodschappen doen. Als we terugkomen in de cabin doen we nog een dutje van een uur want door de warmte (vandaag 35 graden) zijn we alweer behoorlijk sloom geworden. We hebben bij de receptie een leuk foldertje gevonden waarin staat welke winerie welke wijnen heeft en wat de specialiteit is van het huis. Heel fijn want we hebben natuurlijk al aardig wat geproefd en kunnen n u wat selectiever te werk gaan. Aangezien het al wat later is gaan we eerst lunchen in het gebied. We gaan naar een restaurant dat Wagyu beef verkoopt (ff Googlen). Het eten is erg goed en het uitzicht echt geweldig mooi. Alle ramen en deuren staan hier open en je kijkt weer zo de wijngaard in, echt super.

Na de lunch vertrekken we naar een winerie die bekend staat om zijn Muskaat (Muskaat) wijn en Muscat ijs, dat willen we wel eens proberen! We doen eerst weer een proeverijtje en krijgen dan de Muscat dessert wijn en later ook de Fortified Shiraz te proeven, werkelijk overheerlijk allebei! De overige wijnen zijn ook heerlijk en we besluiten dan ook een doosje samen te stellen voor neef Robert want de verzendkosten (lees vliegkosten) zijn hier gratis. We kiezen 6 mooie wijnen uit en krijgen er zelf ook nog 1 mee. Met de eigenaar hebben we een ontzettend leuk gesprek, heel ongedwongen en hij vertelt ons over de geschiedenis van het wijnhuis. Zijn opa kwam vanuit Engeland naar Australië en heeft hier in 1925 de winerie opgestart. Nu, 84 jaar later leiden Alfred en Wally Edgecombe hier het bedrijf, nog steeds met en onder de naam van hun opa, geweldig toch? Maar, door al dat geklets, geproef en bestellen is het al aardig laat geworden en we willen toch nog even naar de winerie die chocolade port verkoopt. We skippen het ijs en vertrekken naar de volgende. In een heel klein winerietje hebben we weer een gesprek met de eigenaar en die heeft zoveel te vertellen over de geschiedenis van Engeland/India, de belastingregels in Australië, het opzetten van de winerie, echt leuk om te horen. Zijn wijnen zijn echter niet zo bijzonder totdat hij ons een bijzondere rosé laat proeven, heerlijk! Maar dan, dan gaan we over op de port, de witte is lekker, de rode ook maar de chocolade port, mmmmmmmmmmmmmmm, lekkerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!! Daar kopen we ook maar weer een flesje van, die gaat vast wel op thuis. Buurman Bob, die moet je maar eens komen proeven!

Maar, dan zien we op ons horloge dat we best nog wel eens tijd zouden kunnen hebben voor dat Muscat ijsje bij Edgecombe en rijden we 5 km. terug. En gelukkig, ze zijn nog 3 kwartier open. De eigenaar, Afred, herkent ons nog en vraagt wat we komen doen. We bestellen zijn specialiteit met een kopje thee en koffie en gaan lekker de tuin in. Daar zien we broer Wally staan en lopen naar hem toe. Honderd uit vragende hem over de wijngaard. Ze hebben hier niet allen druiven maar ook olijven, pruimen, navelsinaasappelen en citroenen, zo groot als een kleine sinaasappel. En het uitzicht, zo mooi...... Aan het water, waar zwarte zwanen en futen heerlijk ronddobberen, langnekschildpadden zitten hier ook in het meer en volgens Wally komen ze nu regelmatig het water uit om eieren te leggen. Helemaal leuk toch? Ondertussen zien we Albert met ons ijs aankomen en nemen we afscheid van Wally, hij geeft ons nog wel toestemming om straks nog een beetje rond te koekeloeren in het gebied. Als we naar onze tafel lopen zien we een grote coupe ijs staan, de drankjes en een fles Muscat dessertwijn. Volgens Alfred moeten we die over het ijs sprenkelen en tussendoor wat slokjes toevoegen. Nou, daar weten wij wel raad mee Alfred! En de smaak, fantastischhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh! Met een glimlach op het gezicht na het eten van dit ijsje ga ik even betalen zodat we rond kunnen gaan lopen. Als ik terugkom heeft Wally een citroen voor me achtergelaten bij Paul, een enorme kanjer (Wally ook hoor...). Of we er nog iets mee kunnen weten we nog niet maar we noemen de citroen vanaf nu Wally. We lopen nog wat door de wijngaard en naar het meer, wat een omgeving, je zal hier maar wonen!

We rijden terug naar huis waar we een pizza de oven inmikken en nog wat restjes uit de koelkast opmaken. We hoeven er niet meer uit vanavond, we kunnen de spullen pakken, de camper vast een beetje leegmaken en op tijd naar bed. Morgen staan we weer bijtijds op, gaan een klein tourtje doen, proberen de dierentuin nog mee te pikken en gaan we de camper inleveren. En als we dan nog tijd hebben dan gaan we nog even het centrum in om een klein beetje te shoppen. Tot morgen dus!

X