PaulenMoos.reismee.nl

En toen was er......

...de hitte...

Gisteren 41,5 en 5 minuten lang zelfs 42 graden!! En dat is echt warm mensen! Er staat wel een wind maar dat is net alsof je voor een bloedhete föhn gaat staan dus daar heb je geen bal aan. Maar we zullen het ermee moeten doen, vandaag was het alweer afgekoeld naar 35,5. Gisteren zagen we in een lokale krant staan dat het absurde temperaturen zijn voor de tijd van het jaar want het is tenslotte lente en de warme zomer moet nog komen en dat gegeven kunnen wij alleen maar beamen.

Afijn, wat is er allemaal gebeurd? We zijn van Brisbane richting Bundaberg gereden en hebben onderweg even een kleine excursie meegepikt in de grootste gemberfabriek van Australië. Was even leuk om te zien hoe de gember groeit en verwerkt wordt. De omgeving van de fabriek was erg stimulerend. Educatief en actief ingericht voor kinderen en heel veel mooie planten, een ijskraampje waar allerlei ijs met gembersmaak verkocht werd en de tour dan. Helaas mochten we niet de fabriek zelf in maar konden voor de ramen kijken hoe alles verwerkt werd.

Na de excursie zijn we snel doorgereden naar Bundaberg, 's avonds stond nl. nog een hele 'spannende' excursie op het programma. Eentje waar ik al heel lang naar uitgekeken heb, een schildpaddentour. In deze tijd vh jaar leggen de schildpadden hun eieren op het strand van Mon Repos. Dat doen ze pas vanaf dat ze een jaar of 30 zijn maar het ritueel zelf gebeurd al honderden jaren. Schildpadden die hier zelf geboren zijn keren hier weer terug. Maar ik zal proberen de sfeer te schetsen. Eerst kom je aan bij het visitor centre en daar verzamelen zich alle nieuwsgierigen om 18.45 uur. Dan ga je het centre zelf binnen en daar hangt allerlei info over de schildpadden. Ondertussen zijn op het strand al allerlei mensen de wacht aan het houden en zodra er een schildpad het strand opkomt wordt de gids die ons uitleg geeft gewaarschuwd en gaan wij ook richting strand. Dan loop je in een groep van, in dit geval, 57 mensen over een slecht verlichte loopbrug totdat je op het pikzwarte strand aankomt. Er mag geen licht worden gebruikt omdat de schildpadden anders niet het land opkomen. Zonder licht loop je dan richting de schildpad die aan het leggen is. De omgeving is pikzwart, boven je fonkelende sterren en het geluid en de geur van de zee is alles wat je hebt. Bij de schildpad aangekomen staan we nog steeds in het donker en krijgen we uitleg over wat er gaat gebeuren en wanneer we mogen fotograferen en dan gaat de lantaarn aan van de gids en zien we de achterkant van de schildpad waar heel langzaam de eieren uitkomen. We moeten in een grote V om de schildpad gaan staan en dan gaat er nog een lantaarn aan en zien we een enorme schildpad. Het schild is in de lente 96,5 cm en ze weegt +/- 100 kg. Enorm is ze maar wat geweldig om dit zo van dichtbij mee te maken, ik vind het absoluut ontroerend! Dan is het wachten totdat alle eieren gelegd en begraven zijn en begeleiden we de schildpad weer naar het water. Omdat de schildpad zelf de eieren niet op een hele gunstige plaats heeft gelegd worden ze handmatig verplaatst en dat gaan wij doen. De gids graaft ze eerst op en dan mogen we 1 voor 1 een hand vol eieren naar een nieuw gegraven gat brengen en worden ze daar weer in een nest gelegd. Daar zijn we wel even mee bezig want ze heeft 146 eieren gelegd, zo groot als pingpong ballen. Ook hiervan weer foto's maken natuurlijk, dit maak je niet vaak meer mee. Dan lopen we weer langzaam terug naar het centre en gaan weer richting motel. Wat een fantastische ervaring zeg!!

Over ervaring gesproken, gisteren voor het eerst in een auto met automaat, en links en in een auto die 1,5x zo groot is als de mijne gereden. Tjonge, dat was wel ff wennen hoor! Maar het gaat al wel beter, vandaag zelfs de 1e rotondes overleefd. Autorijden vind ik sowieso wel een ding nu. Je rijdt hele stukken in de warmte (ook al staat de airco aan, je wordt toch suf van dat zonnetje) en waar je in Nederland een paar uur achter elkaar kan rijden, dat red je hier niet. Door de warmte niet, je moet elkaar echt om de zoveel tijd aflossen maar ook de maximum snelheid is hier maar 100 km p/u dus het duurt toch langer voordat je op plaats van bestemming bent. Daarnaast zijn ze veel met de wegen bezig en rijden we dus ook veel stukken niet harden dan 60 of 8-0 km p/u. Vandaag hebben we ook voor het eerst dode kangoeroes langs de weg zien liggen, zagen we hoe een vogel door een auto werd geschept en kronkelde er een slang over het wegdek.

En vandaag, vandaag zijn we naar Rockhampton gereden, via de plaatsjes Agnes Water en Town of 1770. In Agnes Water hebben we voor het eerst even in de zee kunnen springen en daarna lekker op het strand gelegen om op te drogen. Toen de auto weer in en verder tuffen. Rockhampton is voor ons eigenlijk een tussenstop omdat het te ver was om vanuit Bundaberg in 1x naar Airlie Beach te rijden. Morgenochtend staan we weer vroeg op, ontbijten, gaan dan een krokodillenfarm bezoeken en rijden daarna naar Airlie Beach, het uitvalsgebied voor de Whitsunday eilanden, daar zullen we een dag of 7 vertoeven. Hopelijk blijft het weer zo mooi en kunnen we duikjes gaan maken en snorkelen en een beetje bruin op onze toetjes laten komen want we geven nog aardig licht in de Australische zon.

Dus, over een paar daagjes weer een nieuw bericht van ons! C Ya! X

mia

in gedachten reis ik met jullie mee, heel leuk dit reis verslag ik lees ook graag reisverhalen dus dit is spekkie naar mijn bekkie liefs mia.

De Bikkies

Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaf!!

XX

Sylvia

goh wat hebben jullie het toch vervelend he, ha ha. Have fun! X X X X

ans

Nou, nou het houdt niet op met jullie, wat een feest en lekker giebelen er na.Wat een mooie foto`s van de schildpadden.

Liefs mam.