PaulenMoos.reismee.nl

Laatste tempeltour (Dag 8)

En vandaag hebben we weer eens een reisdag, dit keer van Sukhothai naar Lampang, een rit van 147 km. In Lampang zullen we nog wat tempels zien en dat is dan gelijk een beetje het einde van onze tempeldagen. Deel 2 van onze vakantie staat in het teken van hele andere dingen.

Maar, voordat we dat gaan dus eerst nog een rondje tempels en wel in het National Historical Park in Sukhothai. Zoals door de boekjes en onze reisagent aangeraden huur je een fiets en fiets je dus op je gemak met en kaart door het park. Zo gezegd zo gedaan, fietsen gehuurd, gaan! Wat echter niet in de boekjes staat is dat met 35 graden en een hoge luchtvochtigheidsgraad dit bijna niet te doen is voor mensen die zeg maar niet fit/gezond zijn. Na een half uurtje trappen kan ik dus echt niet meer! Vanmorgen stond ik al op met een beetje pijn in mijn onderrug en dat wordt steeds erger. Daarnaast de verzengende hitte, ik kan het gewoon niet hebben, m’n hoofd staat op ontploffen, ik kan geen pedaal meer rondtrappen, zo moe…… Gelukkig heb ik thuis een elektrische fiets! Maar het is wel even jammer om weer zo geconfronteerd te worden met iets wat je niet meer kan. Even een verdrietig momentje! Gelukkig is Paul dan altijd weer positief en die trekt 1,2, 3 een tuk tuk meneertje aan z’n jasje en zo parkeren we de fietsen bij de ingang van het park en crossen we daarna heen en weer met de tuk tuk. Dat is weer genieten, wind door je haar en lang niet zo klef als de fiets.

Het historische park omvat de ruïnes van de hoofdstad van het Koninkrijk Sukhothai. Het staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Het park kan verdeeld worden in vijf zones, namelijk: centrum, noord, zuid, oost en west. Het centrum vormt een rechthoek van 2 km van noord naar zuid en 1,6 km van oost naar west en is omgeven door stadsmuren met een opening in het centrum van elke zijde. Binnen de muren bevinden zich de overblijfselen van het koninklijk paleis en 26 tempels. In het gebied om het centrum bevinden zich binnen een straal van 5 km. nog 70 andere historische locaties. Het park wordt onderhouden door de Thaise overheid met hulp van UNESCO. Jaarlijks komen duizenden bezoekers naar deze historische plaats om zich te vergapen aan de ruïnes, tempels en vele Boeddhabeelden.

Voor ons is dit het mooiste park dat we tot nu toe hebben gezien. Je kan ze eigenlijk ook niet met elkaar vergelijken, ieder park heeft zo z’n charme. Deze staat in ieder hoog op onze lijst en zouden we iedereen aanraden!

Na onze tour die een uurtje heeft geduurd (ex fietstocht) is het tijd om weer in de bus te stappen en naar onze volgende bestemming te rijden, nog zo’n kleine 2 uur. Lampang is een mooi tussenstation voordat we naar Chiangmai vertrekken en ook deze plaats heeft weer wat in petto maar daarover morgen meer. Als we bij het hotel aankomen gaan we eerst even lunchen en maken daarna een rondje buiten. Bij aankomst leek het wel een leuk stadje maar helaas, ook hier is niet veel te doen. De laatste 3 dagen zijn we in plaatsen/dorpen geweest waar we zo’n beetje langs de snelweg logeren en is er niet veel aan om naar buiten te gaan. We vertoeven dus veel in de hotels en ik ga me een beetje opgesloten voelen. Ik wil naar buiten, buiten eten, winkeltjes kijken, massages laten doen! Nog maar 1 nachtje en dan kan dat hoop ik weer, de volgende 7 nachten verblijven we in Chiangmai.