PaulenMoos.reismee.nl

Monkey business (Dag 7)

Vandaag een rustige dag dus geen ellenlange verhalen ;-). We moeten een heel stuk reizen (lees, wij laten ons vervoeren), zo’n 350 km. We gaan van Ayuthhaya naar Sukhothai om daar morgen het Nationaal Park te gaan bezichtigen. De rit duurt een uur of 5 zonder stops maar, zoals besproken gaan wij eerst naar Lopburi. Hier staat de Prang Sam Yot, bij toeristen beter bekend als de Monkey Temple. Lopburi ligt ongeveer 150 km. ten noord-oosten van Bangkok. Het is één van de oudste en meest sfeervolle steden van Thailand met tal van historische bezienswaardigheden, waarvan de oorsprong soms teruggaat tot de 6e eeuw. Lopburi is ook de stad van de apen (makaken), die omdat ze in de tempels van de stad leven, door de Thai als ‘heilige dieren’ beschouwd worden.

Ieder jaar wordt er in Lopburi een speciaal festival voor de apen georganiseerd. Het festival vindt plaats in het laatste weekend van november en is een belangrijke attractie voor de lokale bevolking en buitenlandse bezoekers. De festiviteiten omvatten o.a. een ‘monkey tea party’ waarbij de makaken verwend worden met snoep, fruit, eieren, komkommers en bananen.

De lokale bevolking voert de apen omdat ze denken dat dit geluk brengt. Nou, dat kan wel kloppen, want er komen massa’s toeristen op af en dat brengt geld in het laatje…

Meer dan dat, ja lunchen, reisverslag schrijven en zwemmen bij aankomst doen we niet. Dus, enjoy the pictures zou ik zeggen!