PaulenMoos.reismee.nl

Alles verslindende water (Dag 6)

Onze 6e dag alweer, wat gaan we vandaag doen? We gaan Bangkok voorlopig verlaten en gaan beginnen aan een aantal overnachtingen in verschillende plaatsen, vandaag is dat Ayutthaya (76 km. rijden). Onze gids vandaag is Nok, een uitermate klein vrouwtje, spreekt goed Engels en komt leuk over.

We rijden Bangkok uit en niet veel later verandert het landschap al. Van de grote stad naar een tropisch landschap met rijstvelden. Als 1e gaan we het zomerpaleis in Bang Pa bezoeken. Het zomerpaleis, ofwel Bang Pa In, bestaat uit diverse paleisgebouwen in verschillende stijlen. Het is het paleis van koning Rama V. (Chakri Maha Prasat), dat in de Euro-Thailandse kruising werd gebouwd. De voorgevel werd in Renaissance stijl gebouwd met spitse daken en traditionele torens in Siamese stijl. Toen koning Prasat in 1630 aan de macht kwam liet hij hier de Chumphon Nikayaram tempel bouwen. Later voegde hij het paleis toe op een klein eiland in het meer welke door alle latere koningen werd gebruikt. Op het moment dat Bangkok de nieuwe hoofdstad werd stond het zomerpaleis bijna 80 jaar leeg totdat Koning Mongkut het weer in gebruik nam. Het is een schitterend complex met geweldig aangelegde tuinen, fraaie buxussen in div. diervormen en veel prachtige bloeiende planten. Ook een grote vijver vol met koikarpers en schildpadden die afkomen op het brood dat we in het water gooiden. Het is echt een prachtig park, zeer de moeite waard!

Kregen we van de week een lesje Boeddhisme, nu krijgen we Thaise les in de bus. Nok leert ons allerlei handige woordjes, sommige zijn niet uit te spreken en even snappen we ook niet wat precies de bedoeling is maar het werkt als volgt; als je een vrouw bent gebruik je aan het einde van een zin of woord een andere vorm dan een man, bv:
khop khun khrup, spreek uit als kap-kun-kap (als je een man BENT en niet als je het TEGEN een man zegt)
khop khun ka, spreek uit als kap-kun-kaa (als je een vrouw BENT en niet als je het TEGEN een vrouw zegt)

Nog wat meer woordjes:
Sawasdee ka: Hello
Ka: Yes
Mai ka
Mai khrup: No
Yindee ka
Yindee khrup: You’re welcome
Mai ao kha
Mai ao khrup: I don’t want

En zo hebben we er nog een paar. Wij vinden het leuk om toch altijd iets te kunnen zeggen in de taal van het land, Engels is ook maar Engels, nietwaar?! Na het mooie park zoeken we wat verkoeling op want mensen het is HEET!!!! We stappen op een klongboat (kanaalboot) om een rondvaart te maken van 45 minuten op de Pa Sak rivier. We kijken onze ogen uit. We zien krotten van huizen staan, vissers aan het werk, overblijfselen van de overstroming van vorig jaar, we blijven maar foto’s maken en filmen. Het is heerlijk om op de boot te zitten onder een afdakje, even afkoelen voordat we weer de hete zon ingaan. Ik denk dat de foto’s voor zich gaan spreken..

Na de lunch gaan we de tempelruïnes bezoeken zoals Wat Phra Si Sanphet, Wat Mongkhon Bophit, Wat Thammikarat (leeuwen sculpturen) en tenslotte de Wat Phanan Choeng ,met een 19 meter hoge zittende boeddha, bezoeken. Door deze tempels is Ayutthaya door Unesco uitgeroepen tot World Heritage Site.?

Ayutthaya is de voormalige hoofdstad van Thailand. Nadat deze stad verwoest was, werd Bangkok (of zoals ze hier zeggen: Ban Kok) de nieuwe hoofdstad. De stad kent een rijke geschiedenis en bloeide uit tot de grootste stad van het land. In totaal hebben maar liefst 33 koningen de stad geregeerd, in een periode van vier eeuwen lang. De stad werd in de veertiende eeuw gesticht en bloeide uit tot één van de rijkste steden in Thailand. Ayutthaya kende een goede handelspositie in rijst, dierenhuiden en ivoor. Handelaren uit Europa, het Midden Oosten en Azië bezochten de stad en gingen er zelfs wonen. De stad telde één miljoen inwoners!

Invloeden van al die nationaliteiten zijn nog steeds terug te vinden in de stad. Zo hangt in de tempel Wat Phana Choeng een Chinese sfeer en herinnert de Kathedraal van St. Jozef aan de Europeanen die hier in de bloeitijd van de stad woonden. De stad kent een rijke, maar ook treurige geschiedenis. Ayutthaya had een goede handelspositie, waardoor het een prooi voor de buurlanden werd. Het voormalig Birma stuurde zijn legers meerdere malen naar de stad, in de hoop deze te veroveren. De vestingmuur van maar liefst twintig meter hoog en vijf meter breed beschermde Ayutthaya goed. De Birmezen wisten uiteindelijk toch in 1767 de stad binnen te dringen. De mooie, rijke stad veranderde in een spookstad. Inwoners die niet konden vluchten werden vermoord of als slaaf behandeld. De stad werd geplunderd en in brand gestoken. Veel monumenten zijn verwoest tijdens de bezetting. Zo zijn alle hoofden van de boeddha’s weg, niemand weet waarom dat gebeurd is en waar ze zijn. Frappant is dat 1 van de hoofden in een boom verweven is (zie foto). Nu Ayutthaya werelderfgoed is heeft Unesco veel zeggenschap en zij vinden dus dat de tempelruïnes moeten blijven zoals ze nu zijn en niet gerenoveerd mogen worden.

De ruïnes zijn mooi, het is moeilijk voor te stellen hoe het geweest moest zijn toen alles nog intact was. Prachtige beelden, mooie tempels maar alles zwaar verwoest. Maar, mooi park om gezien te hebben. De moeite van een tripje naar Ayutthaya waard!

Na deze lange en weer zeer warme dag laten we ons afzetten in het Krungsri River Hotel. Een hotel met vergane glorie vinden wij. Heel groot, veel personeel en weinig gasten, zo lijkt het. Verdiepingen staan leeg, lichten uit, beetje smoezelig, nee, niet echt leuk. De omgeving nodigt verder ook niet uit om een rondje buiten te gaan maken dus gaan we eerst even zwemmen en daarna lekker Internetten op de kamer. ’s Avonds gaan we een paar deuren verder eten bij een drijvend restaurant op aanraden van het Duitse stel dat wij eerder ontmoet hebben. Het eten is inderdaad heerlijk maar dan gebeurt er is waardoor wij het niet meer zo’n leuk restaurant vinden….. Na het eten vragen we de rekening en komt de serveerster het creditcardbonnetje brengen tezamen met de credit card van Paul. Alleen houdt ze het mapje waarin de spullen zitten op z’n kop waardoor, nadat ze het mapje heeft opengeklapt, de creditcard eruit glijdt en zo de rivier in lazert!!!! Zij en Paul kijken er nog naar en een paar seconden later drijft ie naar de bodem, weg pas!!!!!! Wat nu???? Tja, lang verhaal verder.. Willen we de politie erbij halen? Komt nog iemand met een net maar ja, dat ding is natuurlijk alleen weg door de stroming. Daar zijn we dus klaar mee, 5 dagen onderweg, nog 2,5 week te gaan en 1 credit card. Dus uiteindelijk naar het hotel, Interhelp gebeld en een nieuwe pas ligt klaar na de vakantie. Gelukkig kunnen we wel gewoon geld pinnen met de betaalpassen anders hadden we toch een groot probleem gehad, maar leuk is het niet! W?w ngò (stomme koe)…. Kan er nog boos om worden. Als je op zo’n restaurant werkt moet je toch weten hoe je met dat soort dingen om moet gaan?! Nou ja, het is gebeurd dus verder over druk maken heeft geen zin meer maar onhandig is het wel! Morgen weer een nieuwe dag!