PaulenMoos.reismee.nl

Op safari (Dag 3)

Vandaag vertrekken voor een 2-daagse excursie naar Khao Yai. We vertrekken om 9 uur en het is ongeveer 2,5 uur rijden. Een half uur na ons vertrek uit Bangkok komen we al in een hele andere omgeving, veel rustiger, vooral ook door veel minder verkeer. Omdat we een vrij korte nacht hebben gehad slapen we lekker even in de mini-van, we missen dan wel wat van de omgeving maar een lekker tukkie is nooit weg. Als we aankomen in het Khao Yai Garden Lodge krijgen we een warm welkom van de eigenaresse en haar man. Zij laten ons het huisje zien waar we de komende nachten verblijven en praten ons bij over het programma. Eerst hebben we een paar uurtjes vrij vandaag en dan gaan we later in de middag naar een lokale markt, een waterval, een grot en op vleermuizenjacht.

Maar eerst gaan we dus even lekker zwemmen en lunchen. Daarna nog proberen we nog te Internetten maar daar komen we bedrogen uit want in de bergen is er weinig Internet te vinden. Dus weer geen reisverslag schrijven… Eh.. nou, dan maar de omgeving checken en nog een klein slaapje doen, we zijn tenslotte ook op vakantie om uit te rusten. Om 14.30 uur worden we geacht klaar te staan met onze spullen en maken we kennis met Tuk, onze gids en Christoph en Karolin, een jong Duits stel. Samen met ons zijn zij de enige gasten nog op dit moment, toen wij arriveerden gingen er 2 stellen weg. Tuk is een leuke vrouw die voor Thaise begrippen goed Engels spreekt. Thais Engels is heel lastig te verstaan, de r wordt een l, dus lice ipv rice en de v wordt meer een b dus fibe ipv five maar soms spreken ze ook de helft niet uit; five rice wordt dan bv. Fi lice…. Jammer dat hier geen woordenboeken voor bestaan ?…

We gaan eerst even bij een waterval kijken die ontstaan is uit natuurlijke bron, de enige in dit gebied. Veel Thai genieten hier van een zwemmetje maar natuurlijk zijn er ook een aantal toeristen. Wij komen alleen maar even kijken en vertrekken dan, we gaan naar een lokale markt. De markt is ontzettend leuk, druk en heeeeel veel eten. De meest bijzondere dingen zien we hier maar omdat we nog niet “van straat” durven te eten gaat het meeste aan ons voorbij. Maar het is de moeite van het bekijken absoluut waard! We lopen een half uurtje of zo en maken leuke foto’s en Tuk koopt nog wat fruit voor ons en wat plaatselijke delicatessen voor zichzelf. De varkensoortjes, ingewanden, sprinkhanen en kakkerlakken laat ze gelukkig liggen, wij houden het bij ananas.

Van hieruit vertrekken we naar een tempel (even de naam kwijt) waar we een lesje Boeddhisme krijgen van Tuk en boy, wat is dat lastig zeg. Ik ga er toch het eea over vertellen want het is zeer de moeite waard en hoort natuurlijk bij Thailand. There we go; de Boeddha die wij kennen, het mannetje met de dikke buik is eigenlijk geen Boeddha! Het was in het begin van het Boeddhisme de meest belangrijke monnik. Maar deze monnik was zo knap dat vrouwen bij bosjes voor hem vielen. Klinkt leuk maar er is 1 groot probleem, monniken mogen niet trouwen! Ach, waarom trouwen, je kan toch ook gewoon even genieten van een one-night-stand?! Fout, een monnik mag dus ook niet seksen! Dus, wat nu? Deze monnik ging dus bidden en bidden en vroeg om een heel lelijk lichaam wat de vrouwen dus zou afstoten en hij geen probleem meer had en dat gebeurde, hij werd dikker en dikker en de vrouwen vonden hem niet meer aantrekkelijk; probleem opgelost!

Tegenwoordig moeten alle Thaise mannelijke Boeddhisten monnik worden. Dat mag voor een maand, een half jaar, een jaar of voor eeuwig. Als je nl. een monnik bent geweest dan is dat heel goed voor je familie, zij komen dan in de hemel terecht. En als je in de hemel terechtkomt, dan kom je ook weer terug op aarde. En ben je een slecht mens geweest dan kom je terug als slecht mens of als dier. En was je in je 1e leven klein dan ben je in je 2e leven groot (als je je gedragen hebt). Het hoogst haalbare voor een Boeddhist is het Nirwana maar dat is weer een verhaal op zich. Wat nog wel interessant is zijn de aantallen regels die Boeddhisten moeten volgen. Een mannelijke monnik moet zich houden aan 227 regels, een vrouwelijke monnik (daar zijn er niet heel veel van) 410 regels, 5 regels voor “normale” mensen en 10 regels voor de kleine monnikjes. Tot zover even de les, er volgt vast nog meer over in dit verslag.

Na deze wijze lessen en de mooie tempel, die overigens helemaal vol gekakt is door de tientallen duiven, gaan we weer op pad. We gaan nog even langs een vulkanische Boeddhistische grot waar nog steeds in gebeden wordt door de monniken. Nou ben ik niet zo’n grottenmens maar volgens de gids is het een makkelijke grot dus ik laat me overhalen (heb je weinig voor nodig). Best leuk even binnenkijken maar als de gids besluit een spleet door te gaan om ons wat vleermuizen te laten zien, haak ik af. Geen spleten voor mij, ik ga wel lekker naar buiten.

Als laatste deze dag gaan we naar een vleermuizengrot, het loopt intussen naar zonsondergang. Vanuit deze grot vertrekken duizenden vleermuizen naar buiten waar zij tot zonsopkomst op insectenjacht gaan. De insecten zijn echter niet de enige die opgegeten gaan worden, er zullen vanavond een aantal vleermuizen ten prooi vallen aan de valken die vanaf nu ook op de loer liggen. Vanwege de bewolking en de regen die ineens valt (de 1e regen deze maand en wie treffen het weer???) moeten we een klein stukje verkassen want blijkbaar nemen de Fledermauzen een andere uitgang. Dus rennen naar een paar meter verderop en ja hoor, daar komen ze. Het is moeilijk uit te leggen hoe het eruit ziet en ook de foto’s zijn niet erg gelukt maar er komen zwermen en zwermen uit de grot, je hoort ze overvliegen, een prachtig gezicht. Ik denk dat dit hele gebeuren wel een minuut of 20 duurde en dan is het ineens stil en is alles uitgevlogen, heel bijzonder om te zien. Ik zal er nog een foto van op de site zetten maar het is niet de beste kwaliteit.

Hongerig rijden we weer naar huis om nog even na te genieten van deze dag onder het genot van een heerlijk bord Thais eten met onze tijdelijke vrienden. Als morgen net zo leuk wordt als vandaag dan zou dat helemaal geweldig zijn!

Jacqueline Statz

Wat een wijsheid allemaal, dat alleen maakt het de reis al waard. Klinkt zomooi allemaal.