PaulenMoos.reismee.nl

Monte Albán en Alebrijes

Monte Albán (letterlijk vertaald Witte Berg) ligt zo'n 20 km ten zuidwesten van Oaxaca en bevindt zich 400 meter boven de vallei van Oaxaca. Het ligt op een, door Olmeken, kunstmatig afgeplatte berg. Hoe ze dit gedaan hebben is niet bekend. De Olmeken hebben de toppen van de bergen afgevlakt om deze bewoonbaar te maken. De geschiedenis loopt van 500 voor Chr. tot 800 na Chr. Daarna zijn de Olmeken verdwenen en de hebben de Mixteken het overgenomen. Zij ontdeden de graftombes van de lijken van de Olmeken en legden hier hun eigen doden in. Er zijn totaal meer dan 220 graven ontdekt. De meest spectaculaire is Tumba 7, met 500 gouden, barnstenen en turkooizen sieraden, jade en zilver. Ook staan hier Stèles die men gevonden heeft. Helaas zijn dit kopieën, de originelen bevinden zich in musea. Op de Stéles staan afbeeldingen van mensen waarvan gedacht werd dat ze hier dansend opstonden. Het blijkt echter te gaan om krijgsgevangen met lichamelijke aandoeningen.

Monte Albán is in feite één groot plein van 200x300mtr., met langs de vier zijden rijen tempels. Staande bovenaan de trap aan de noordzijde ziet het plein eruit als een soort reusachtig stadion met tribunes. Ook in het midden van het plein bevinden zich gebouwen, waaronder een astronomisch observatorium dat als enige gebouw onder een hoek van 45 graden met alle andere gebouwen staat en de vorm van een pijl heeft. Het heeft een aantal ingangen maar die zijn afgesloten omdat ze als openbaar toilet werden gebruikt. De meeste van de trappen die zichtbaar zijn waren vroeger gepleisterd, en waren dus geen trappen maar schuine gladde oppervlakken. Langs de bovenrand zijn de stompen van enorme pilaren te zien. Aan de westzijde van het plein zijn veel van de gebouwen alleen vrijgemaakt van vegetatie maar nog niet onderzocht. Dat de Olmeken banden hadden met de Mayas blijkt ook hier. Op deze site staat het enige gebouw dat onmiskenbaar door Maya's gebouwd is.

Op deze opgravingsite is ook weer een balspelveld (Juego de Pelota) te zien. Het balspel is een rode draad in de geschiedenis van Mexico. Men vermoedt dat de winnende partij geofferd en niet de verliezer. Dit omdat men alleen het beste wilde voor de goden. Het is hier werkelijk schitterend met een hoofdletter S! Zo mooi, zo uniek en wat een sfeer. We kopen hier trouwens 2 maskers, 1 van steen (loeizwaar) en 1 met prachtig ingelegd obsidian en schelpen. Is ook wel weer een leuk verhaal. Sinterklaas is bij ons in de bus langs geweest en heeft een gedicht gemaakt en kruidnootjes neergelegd. En met die kruidnootjes hebben wij de verkopers lopen paaien en afpoeieren, echt lachen! Eerst allemaal achterdochtig als ik ze aanbood maar ze vonden ze erg lekker en tijdens de zware onderhandelingen van ons en anderen bleef ik nootjes uitdelen en ging er nog wat aardig van de prijs af. Prachtige foto´s weer gemaakt hier...

En dan de middag, vrije tijd! En wat doe je met je vrije tijd, shoppen!!!!! Nee hoor, niet altijd maar in Mexico, en dan vooral Oaxaca, worden Alebrijes (spreek uit: a-lebrieges) verkocht. Alebrijes zijn gemaakt uit copal (een soort den) en papier-maché. Net zoals andere uitdrukkingsvormen van de Mexicaanse volkscultuur, getuigen ze van fantasie. De figuurtjes zijn met de hand beschilderd in tal van levendige kleuren en met schitterende motieven moeten deze poppetjes wilde beesten, huisdieren of fantastische schepsels voorstellen.

We moeten er behoorlijk voor lopen maar uiteindelijk vinden we een kunstnijverheidmarkt waar ze in grote getale verkocht worden. Sommige winkeltjes veropen alleen kleintjes maar wij willen grote! En dat lukt, we hebben een paar mooie op de kop weten te tikken. Ik heb er geen foto's van maar zal ff wat van Internet jatten voor op de site. Na al dat geloop moeten we iets doen wat we nog nooit gedaan hebben: we moeten een koffer kopen voor onze souvenirs, we hebben echt zoveel gekocht (vooral grote stukken). En we kunnen het echt niet kwijt in de koffers dus........ Nadat we zowaar een klein koffertjes hebben kunnen kopen gaan we ook nog even langs een mooie galerie war ze ook alebrijes verkopen maar vinden niets meer. Er zijn nog wel een paar leuke maar ze zijn hier zoveel duurder dan op de markt, we zijn tevreden met wat we hebben!

We hebben door al dat geloop wel het museum gemist waar de opgravingen van tombe nr. 7 liggen maar we kunnen ook niet alles. 's Avonds gaan we uit eten met de groep, een Italiaans restaurant waar Ellen al eerder gegeten heeft. Helaas zijn de meeste Mexicaanse restaurants niet berekend op grote? groepen waardoor alles heel chaotisch verloopt maar waar het eten wel heel lekker is. Daarna gaan we naar bed, morgen is een heeeele vroege dag. We gaan al om 7 uur rijden ipv 8 uur! Dus dat betekent 6 uur op......

Cora

Wauw, dit klinkt weer allemaal erg interessant!
En dat wordt dus sjouwen, met al jullie aankopen!!
Succes ermee.
Geniet maar lekker, dan geniet ik lekker mee.
Gr. Cora

Marijke en Nico

Klinkt allemaal weer reusachtig interessant. Lijkt daar wel een groot openlucht museum.
Het schiet alweer lekker op voor jullie.
Monique geen klachten meer gehad. Zo te lezen gaat het eten je (gelukkig) prima af.
Nog veel plezier.
Groeten Marijke en Nico.
PS Het is hier nog steeds koud.

Arie Adrie

Hallo, het zijn weer geweldige verhalen, de Sint in Mexico, je verzint het niet, zeer grappig ! Het moet toch niet gekker worden, een koffer kopen ......... maar het vlees is zwak !!!!!!!!!!!!
Nog veel plezier, goede reis, groetjes Adrie

willy

Lieve schatten hoop dat de vorige berichten ook overgekomen zijn heb dit gedaan via je normale email.
Wat een bijzonder verhalen allemaal en belevenissen!
Waar halen jullie nog de tijd vandaan voor die prachtige
verhalen?!
Nu lieverd geniet nog even van alles. Veel liefs
Je pa Willy Ied