PaulenMoos.reismee.nl

Regen, regen, en nog eens regen

Vanaf gisteravond heeft het geregend, geregend? Gestort! Met bakken kwam het uit de lucht en onweer erbij ook. En nu is het ochtend en vragen we ons af of we naar de watervallen van Aqua Azulkunnen gaan die op het programma staan of misschien is de weg daar wel weggespoeld.Als we het hotel uitkomen gaan we eerst naar de federale politie om te vragen of we er met de bus kunnen komen, zo niet, dan hebben we een aangepast programma. En het blijft ondertussen maar regenen. Nou, wij kennen de buitjes in Nederland wel maar dit..... We hebben even gecheckt bij de Federal politie maar die weten nog niets. Ellen en Jose Luis, de chauffeur, besluiten het even 4 km. aan te zien. Onderweg zien we ondergelopen velden, EEEEnorme plassen op de weg maar ook groot vrachtverkeer en dat biedt perspectief. Als groot vrachtverkeer nl. van de andere kant afkomt dan is de weg waarschijnlijk gewoon begaanbaar.... Maar, als we na een paar minuten alleen maar door enorme plassen hebben gereden en we het water uit de bergen langs de weg zien lopen besluit Ellen dat het mooi geweest is. We zouden die dag nl. 200 km. door de bergen moeten rijden, bochtig en nu dus ook nog eens heel nat. En door al die regen is de kant op aardverschuivingen echt heel groot dus dat risico gaan we niet nemen. Consequentie... 1,5 uur langer in de bus omdat we gaan omrijden en het was al een rit van 6 uur maar nu gaan we tenminste over de tol- en snelweg..

We besluiten om in Villahermosa want daar rijden we naar terug, te stoppen bij de Wallmart en daar spulletjes in te slaan voor de lunch. Op die manier kunnen we in de bus eten en op die manier zo min mogelijk tijd verspillen. We zijn het er allemaal mee eens, we gaan voor de veiligheid! Onderweg stoppen we nog wel een paar keer om te plassen maar er zijn geen lunchgelegenheden dus we doen het op deze manier. We krijgen dus ff een half uurtje bij Wallmarkt en komen terug met lekker fruit, bananen, beleg en wat zoets. Dat komt wel goed met die lunch... Onderweg nog steeds regen, soms een beetje zon, in de bergen zelfs mist en als we uiteindelijk om 16.00 uur aankomen in San Cristóbal is het hier 11 graden!!!!! Ja kijkbuiskindertjes, ook hier is het koud!

Nou, we spreken af met Bea, koffertje beetje uitpakken, korte broek uit, lange broek, sokken, trui en regenjasje aan en dan gaan we de stad in. Heel gezellig, koloniaals, veel leuke winkeltjes die amber verkopen. Deze streek staat heel erg bekend om amber. San Cristóbal wordt beschouwd als de amberhoofdstad van Mexico en is, samen met de Dominicaanse Republiek, de enige plaats in Latijns Amerika waar het gewonnen wordt. We gaan voor het eten even borrelen (de obers lopen hier binnen met hun winterjassen aan!), daarna nog een beetje shoppen en gaan dan eten in La Paloma, een aanradertje weer van Ellen. Heerlijk!!! En leuk is, er kwam nog een feestelijke en kleurrijke optocht voorbij. Ik zal van de week proberen een paar filmpjes op de site te zetten. Na al dat leuks gaan we weer richting hotel, het is koud en zal vannacht nog kouder worden. Nog even heel heet douchen en dan snel onder de dekens!

Buenos noches!