PaulenMoos.reismee.nl

Olmeken en Azteken

Vandaag rijden we van Villahermosa naar Palenque maar niet voordat we het La Venta park bezocht hebben. In dit park zijn de basalten koppen van de Olmeken te vinden. Gelukkig is het maar 10 minuutjes rijden dus even geen begin van de dag met uren rijden. Het park is een combinatie van flora en fauna. Niet alleen staan hier de (niet altijd originele) Olmekenkoppen maar er is ook een kleine dierentuin. In deze dierentuin zijn de dieren te vinden die de Meso-Amerikanen vertegenwoordigen zoals de jaguar (zeer belangrijk in de geschiedenis), vogels, schildpadden, krokodillen etc. De nederzetting bij La Venta was het centrum van de Olmeekse cultuur. In de jaren 50 werden de schatten bedreigd door de ontdekking van olie in de buurt. De dichter en antropoloog Carlos Pellicer organiseerde een redding en bracht het openluchtmuseum naar de oever van een meer, de Laguna de las Ilusiones. Hier staan 33 objecten, waaronder dus de koppen, altaren etc.

De Olmeken zijn een tikje mysterieus en worden de cultura madre (moedercultuur) genoemd van de Meso-Amerikaanse volkeren. Ze vestigden zich 1200 voor Chr. in de Golfkust. Pas in 1998 werd door studie bekend dat dit volk ouder was dan de Mayas. Olmeken komt van het woord Oele en dat betekent rubber, hier werd nl. veel rubber geoogst en dat rubber werd met andere volken geruild voor andere goederen. Van 1000 tot 400 voor Chr. was de nederzetting bij La Venta het centrum van de Olmeekse cultuur. De grote hoofden waar deze streek om bekend staat zijn gemaakt van basalt. De monolieten van basalt werden 400 km verderop werd gehaald, men is er nog niet achter hoe de bevolking deze enorme monolieten vervoerd heeft. Het schijnt zelfs dat er op National Geografic een man is die er achter probeert te komen met zijn programma. Hij heeft al 3 pogingen gewaagd maar het is nog niet gelukt. De kleinste kop in La Venta is 1.30 mtr. en weegt 6 ton, de grootste is 3.40 mtr. en weegt 50 ton. De koppen vertonen dikke lippen en een brede neus, dit wordt ook wel een Feline-achtig uiterlijk (katachtig) genoemd, waardoor ze de indruk wilden wekken afkomstig te zijn van een jaguar. De ogen zijn amandelvormig, de huidige zienswijze is dat de oorspronkelijke voorouders uit Azië overgekomen zijn via de Beringstraat. De grootste kop is toch wel heel indrukwekkend om te zien hoor, wat een ding! Maar het is sowieso een leuk park, aangenaam vertoeven onder de bladeren want het is in de vroege ochtend al behoorlijk warm en plakkerig. Na zo'n 1,5 uur kruipen we weer op de achterbank van de bus en laten we ons rijden naar Palenque, hier zullen we lunchen en daarna de Mayavindplaats gaan bezichtigen.

Palenque, in de jungle belangrijkste archeologische plaats. De Mayas leefden hier van 100 voor Chr. tot 900 na Chr. Ze zijn op een mysterieuze wijze in 900 na Chr. vertrokken. De stad raakte in de 10e eeuw interval waarna het door het oprukkende oerwoud werd overwoekerd. Het op een verhoogd platform gebouwde is een doolhofachtig complex. Het heeft een vier verdiepingen tellende toren die waarschijnlijk als observatorium of uitkijktoren diende. Om het paleis heen staan tempels waar de doden werden begraven. Deze doden waren (natuurlijk) geen gewone burgers maar koningen. De T-vorm die in de muren nog zichtbaar is staat voor de windgod. Je vind hier ook nog de originele kleuren terug die gebruikt werden en zelfs nog muurschilderingen/tekeningen. Het is hier werkelijk schitterend, zodra je door de ingang naar binnenloopt valt je mond open. Enorme gebouwen, prachtig groen, fantastisch. We gaan hier zo'n 2,5 uur rondlopen dus krijgen we best een goede indruk van wat hier allemaal staat. Van een straatverkoper kopen we de lokale specialiteit, een Azteekse kalender, handgemaakt op een zeemleren lap. Heel mooi, zie het als een bewerkte lap van ± 50x50 cm. waar we nog een mooie lijst voor moeten gaan vinden.

Dat was weer een mooie en educatieve dag. We zitten in een leuk hotel in een beetje tropische sfeer en waar allerlei Mayaschilderijen hangen en mooie muurschilderingen. We spreken met z'n allen af 's avonds te eten in het restaurant van het hotel omdat er in het centrum eigenlijk niets te doen is. Het wordt een gezellige avond!

Besos