PaulenMoos.reismee.nl

Meggiko

Onze reis begon met een mazzeltje. Na de check-in aangekomen bij de gate werd er omgeroepen dat er nog plaatsen beschikbaar waren in de business-class. Wij hadden al een upgrade naar economy-plus maar dit was natuurlijk helemaal leuk. Het geld van de upgrade kregen we terug en zo nestelden we ons voor EUR792,= voor 2 personen in de comfortabele stoelen van de business-class. Als je bedenkt dat dit normaal $3000,= pp kost dan was dit echt een koopje. Helaas is het eten van United dan weer niet geweldig maar wie kon vooraf bedenken dat we heerlijk plat achterover een tukje lagen te doen terwijl we eigenlijk 15cm. meer beenruimte hadden gereserveerd.

De vlucht vertrok een half uurtje later en we kwamen tegen 3-en aan in Washington. Zelfs hier door de douane, de koffer ophalen en weer afleveren ging snel, ze leren het nog wel die Amerikanen. Op het moment dat ik dit schrijf zitten we bij de gate in afwachting van het vliegtuig naar Mexico. We moeten een klein uurtje wachten voordat we naar binnen kunnen en dan nog een half uurtje voordat we echt vertrekken. Op Schiphol hebben we intussen kennis gemaakt met de groep op 1 na, die hebben we nog niet kunnen spotten. De rest was een kwestie van blauwe Fox-labeltjes kijken die aan de handbagage vastgemaakt was. Twee dames vd groep had ik al 'ontmoet' op het forum van Fox dus elkaar in het echt zien was wel leuk. En ik moet zeggen, volgens mij ben IK de jongste!!!! Of die alleengaande mevrouw moet nog jonger zijn maar daar zullen we over een uurtje of 5 achterkomen.

Vooralsnog alles OK dus. Over en sluiten....

Dag 2

Laten we beginnen te zeggen dat de alleengaande mevrouw 55+ is en ik daarmee officieel de jongste ben! Yeahhhhh.... Onze groep bestaat uit Paul en Anke uit Oostvoorne, Jan en Guurtje uit Maasluis (broer van Anke), Bea uit Leiden en vriendinnen Meia en Ineke uit Tilburg. Zo, dit even voor de statistieken.

Nadat we gisteren ingecheckt waren hebben we onze koffer een beetje uitgepakt, gedoucht en naar bed gegaan, het was intussen 12.00 uur geworden dus zin om te slapen hadden we wel. Om 4.30 uur werd ik wakker en heb daarna eigenlijk niet meer echt slapen, een beetje tussen dommelen en slapen in. Helaas moesten we al weer vroeg uit de veren want onze gids Ellen vond het beter om maar gelijk van kiet te gaan en ons aan te passen aan het nieuwe ritme. Om 6.30 uur zijn we opgestaan en na een doucheje eerst richting supermarkt om water in te slaan en daarna aan te schuiven in de ontbijtzaal. Het ontbijtbuffet is apart, zal ik dat zeggen?! Een soort chili-con-carne, schapenvlees, een prutje met courgette en nog wat meer dingetjes. Het is even wennen als je een meisje bent van een boterham met kaas. Ik lust graag buitenlands eten maar op mijn nuchtere maag moet ik even wennen.

Na het ontbijt spullen pakken en de bus in. We rijden langzaam door het centrum naar de Zócalo, het centrale plein in Mexico City (iedere stad heeft trouwens een Zócalo) hier hebben we een goed uitzicht op de grote kathedraal Metropolitana en zien we hoe het leven langzaam op gang komt in de stad. We maken wat foto's en lopen langzaam naar een archeologische vindplaats van de heilige Azteekse stad. Vanaf deze plaats lopen we naar het Palacio National om daar de muurschilderingen van Diego Riveira te bezichtigen. We moeten best lang in de rij staan maar uiteindelijk is het wel de moeite waard. De muurschilderingen zijn gemaakt in 1929-1935 en vertellen in panoramastijl de geschiedenis van Mexico. De schilderingen zijn echt prachtig, schitterende kleuren en fantastisch onderhouden. Ik zal er een paar foto's van op de website zetten.

Na dit leuke uitstapje gaan we even koffiedrinken en een plaspauze houden. Zo leren we tenminste onze medereizigers ook een beetje kennen. Na een half uur/drie kwartier vertrekken we via het historische centrum weer naar de bus. We gaan naar de mooiste kerk van Mexico, de basiliek van Guadelupe, drukst bezochte kerk van heel Amerika. Volgens de legende verscheen hier een Maria met bruine huid in 1531, wat natuurlijk heel bijzonder was en werd daarom gelijk inde harten opgenomen van de Mexicanen. Na haar 4e verschijning is daarom een kapel gebouwd, Capilla del Pocito. De basiliek van Guadelupe is is in het begin van de 18e eeuw gebouwd.

Deze lange dag eindigt in Teotihuacán. Deze fantastische bouwwerken dateren van voor de jaartelling tot 650 na Christus. Hier huisvestten eens 125.00 mensen en besloeg 20m2 km. De Azteken dachten dat dit kolossale stedelijk centrum gebouwd was door de goden (lang verhaal). Meer weet men er eigenlijk niet over te vertellen. Oorsprong, levenswijze en ondergang blijven een raadsel. Het hele zooitje heeft 1000 jaar onder de grond verborgen gelegen, dit kwam eigenlijk gewoon door de tijd (aarde en begroeiing). In 1998 vonden archeologen in de Maanpyramide menselijke resten en offers.

Nou, niet slecht he voor een 1e verslag?! Vandaag gaan we 6 uur rijden met 2 tussenstops dus dat wordt weer ff knallen. Ik g nu proberen nog een uurtje te slapen want over een uurtje gaat de wekker..... Ik hou jullie op de hoogte!

Besos

Marijke en Nico

Hoi Monique en Paul.
Een lekker klein groepje hebben jullie. Leer je elkaar ook wat beter kennen.
Ziet er allemaal best indrukwekkend uit. Alles ook zo netjes en goed onderhouden. Of lijkt dat maar zo.
Groeten uit een koud nederland. Ik kijk uit naar de volgende fotos en verhalen.
Marijke en Nico

Jacomien

Er ligt hier sneeuw!!!!!!!!!!!!!

mia

hallo monique en paul,
wat een verassing mexico weer een andere kant van
de wereld ik ben net gaan kijken dus bij het begin
27/11 ik ga het weer allemaal volgen veel liefs mia

Monique

Ha Mia! Wat leuk dat je er weer bij bent en heel hartelijk dank voor de extra fotoruimte, wat een verrassing! Heel lief, dikke kus daarvoor.... Hoop dat je weer geniet van de verhalen en foto's!